Jak fungují influenceři a affiliate marketing
Asi není třeba říkat, že internet dnes zasahuje všechny oblasti našeho života. Mnoho lidí dnes již v podstatě nepoužívá televizi ani nečte noviny nebo knihy, nýbrž využívá právě internet. Toho si samozřejmě všimly i firmy, které se rozhodly toho využít k vlastní propagaci, a to hned několika různými způsoby. Jedním z nich jsou i infulenceři a affiliate marketing. Jedná se v podstatě o dohodu mezi osobností známou na sociálních sítích, jako je Instagram, YouTube, TikTok a další, která natačí nejrůznější videa. Zde jim firma nabídne spolupráci v tom smyslu, že daná osoba bude ve svém videu více či méně nápadně propagovat daný výrobek, a za to dostanou zaplaceno.

Hlavní myšlenkou je zde to, že lidé budou těmto svým oblíbeným osobnostem více věřit a dají na jejich radu. Pokud se navíc ona propagace podaří zaobalit tak, že vypadá jako běžná součást videa, pak si diváci ani neuvědomí, že jsou tímto způsobem manipulováni. Mnohem spíše si tak danou věc koupí, neboť se budou chtít podobat svému idolu. Je jasné, že to nefunguje ani zdaleka na všechny skupiny lidí. Zdaleka nejnáchylnější jsou k tomuto způsobu marketingu mladí lidé, a tak není divu, že většinou se takto propagují produkty cílené právě na ně.

Zde se samozřejmě můžeme zaobírat otázkou etiky, zvláště v případech, kdy je dané video natočeno tak, aby nebylo jasné, že se jedná o reklamu či placenou spolupráci. Divák tak totiž neví, zda onen influencer daný produkt používá proto, že mu skutečně věří, nebo zkrátka proto, že za to dostal zaplaceno. Bohužel, to je něco, co u nás doposud není dostatečně řešeno. I to je důvod, proč je tento způsob propagace v mnoha případech tak účinný. A nesmíme zapomínat, že firmy udělají v podstatě cokoliv, aby si zvýšily zisk – nic jiného jim ani nezbývá, pokud chtějí v dnešním tržním prostředí přežít. A k tomu patří i tento způsob marketingu.