Blížíme se autonomním vozidlům bleskovou rychlostí?

První autonomní auto jezdilo po silnicích již v roce 1968! Jednalo se o Mercedes 250 Automatic, který byl vyvinut za cílem testování pneumatik firmy Continental. Na předem dané dráze byl veden elektrickou kolejnicí, pokud elektrický signál zeslábl, vozidlo jednoduše zastavilo. Volantem pohyboval krokový elektromotor a ke zpomalení byly využity elektro-pneumatické brzy. 

světla aut

Dnes se rozlišuje 5 stupňů autonomity –

Stupeň 0: Vůz řidiče varuje, ale do řízení nezasahuje.

Stupeň 1: Vůz řidiči asistuje, ale plná veškerá kontrola vozidla patří řidiči.

Stupeň 2: Auto zasahuje do řízení, je schopno zrychlovat nebo zpomalovat i měnit směr. Řidič je však povinen sledovat situaci v provozu. Jedná se o částečnou automatizaci.

Stupeň 3: V této podmíněné automatizaci se řidič za daných podmínek nemusí věnovat provozu okolo. Musí ale být v daném časovém limitu schopen přejmout kontrolu nad vozidlem.

Stupeň 4: Zde je automatizace auta omezena pouze citlivostí jeho senzorů, například při zhoršené viditelnosti způsobené počasím.

Stupeň 5: Plná automatizace.

Autonomní auta by na silnicích měla zvýšit bezpečnost a eliminovat tak riskantní chování řidičů. Vezmeme-li v potaz model Audi Q7 2018, dosahuje stupně automatizace 2 a je již běžně k sehnání. Vozidlo si samo kontroluje dopravní značky, zejména rychlostní limity, dle kterých poté samo upravuje rychlost jízdy. Má také režim autopilota, který je schopen udržovat auto v jízdním pruhu za pomocí snímání silničních čar a také udržovat stálou rychlost.

Snad největšími drzouny v této oblasti byl mladý americký pár, jež při jízdě na dálnici v modelu Tesla X se stupněm autonomity 2 natočili film pro dospělé. Hazardéři se tak 10 minut nevěnovali řízení, kupodivu se však žádná nehoda nestala.
audi na slunci

Je však více než jasné, že momentální legislativa ještě na automatizaci aut není připravena. Audi při svém testování parkovacího automatu narazila s americkými úřady a musela projekt prozatím ukončit. Problémem autonomních aut je, že by svou jízdu, a tedy i počáteční testování museli přizpůsobovat každé zemi a jejím předpisům. Kudy se tento vývoj bude ubírat, budeme bedlivě sledovat.